לא רק גולש (אבל גם...): הצצה למטבח ההונגרי

לרוב, הדעות חלוקות כשמתעורר דיון על האוכל האירופאי. יש שיאמרו שהוא משעמם ואפרפר ויהיו אלו שלא יחליפו את הטעם המוכר, הביתי. על טעמי המטבח ההונגרי המגוון והמתובל אין מחלוקת כזאת. האלמנטים המשויכים למטבח ההונגרי באים לידי ביטוי בעיקר בבישול הביתי עם בלינצ'סים ממולאים בכל טוב, מרקים מתוקים ועוד הפתעות

מטבח הונגרי? יש דבר כזה

הונגריה היא מדינה שנכבשה פעמים רבות בימים עברו. השפעות העמים הכובשים והעמים שנדדו להונגריה ניכרות במטבח המופלא הזה עד ימינו אנו ויצרו מאכלים הונגריים בהשפעה איטלקית, רוסית וטורקית. הנוודים המדיארים שמקורם בסיביר הביאו את הגרסה הקדומה של הגולש, האיטלקים את הבצל והטורקים את האגוזים, הכרוב הממולא ו... הפפריקה – התבלין המזוהה ביותר עם המטבח ההונגרי.

המטבח ההונגרי פרח והוא מציע עולם ומלואו הכולל ממולאים, מאפים למיניהם, בלינצ'ס וקינוחים מטורפים. האוכל ההונגרי, בניגוד לאוכל המזרח אירופאי הקלאסי, הוא מתובל מאד ועושה שימוש עשיר בפפריקה, בצל, פלפל ותפוחי אדמה.

הממתק הלאומי של הונגריה? קיורטוש. צילום: שאטרסטוק

המטבח ההונגרי והישראלים

למרות שאין כמעט ישראלי שלא מת על בלינצ'ס ואין אמא שלא מתבלת את העוף של שישי בתועפות של פפריקה, המטבח ההונגרי לא הצמיח מעט מאד מסעדות בארץ, אולי בשל התבשילים הכבדים שבו שפחות מתאימים למזג האויר הישראלי הנפוץ ברוב ימות השנה. המטבח ההונגרי מלא במרקים וההונגרים פותחים כל ארוחה בצלחת מהבילה. הוא גם מלא בממולאים מסוגים שונים המתאימים לאכילה בעיקר בעונות הקרות ועמוס במתוקים כבדים שאינם עומדים בקנה אחד עם הצורך שלנו, הלבנטינים, ללקק גלידה.

השלטון הטורקי רב השנים בהונגריה הכניס אל עולם הקולינריה ההונגרי חומרי גלם ותבלינים שמוכרים לנו מאד ומתאימים לאקלים שלנו, אבל ההונגרים העבירו את המאכלים האלו טרנספורמציה שתתאים למזג האוויר הקר שלהם ויצרו מאכלים עמוסי שומן, בשר ובצק, המלווים בחריפות המעקצצת של הפפריקה, הפלפל השחור והבצל. הארוחה מסתיימת בקינוחים מטוגנים או מרקים מתוקים מבושלים, המלווים בקרם, קצפת או פירות. אז כולנו מסכימים שאין יותר טעים מזה, אבל זו גם נוסחה ברורה לעילפון מול המזגן כמה דקות אחר כך.

מייפל סטורי: משלוחים מנחמים במיוחד

סוגרים פינה: משלוח קבוצתי לכולם.

מנת הבית של מסעדת הבלינצ'ס ההונגרי. צילום: באדיבות המקום

מנהרת הזמן ההונגרית

מאז 1977 (!) המסעדה "הבלינצ'ס ההונגרי" מכינה ממיטב המטבח ההונגרי עבור הישראלים. כנראה שמישהו שם מצא את הנוסחה שעובדת. האווירה – של פעם – שולחנות עם מפות לבנות הרקומות בסגנון הונגרי, נברשות אדומות המשתלשלות מהתקרה והמלצר הוא הבעלים. אבל כבר אמרנו שאוכל הונגרי הוא אוכל ביתי ואתם יכולים לפתוח שולחן הונגרי בנוחות הבית שלכם. מרק תפו"א הונגרי ומרק בצל בתוספת גבינת קשקבל מותכת ובליווי עוגיות מלוחות הונגריות יהיו ספתח מעולה לארוחה שלכם. בלינצ'סים ממולאים בגולש צמחוני (המסעדה כשרה), כרוב מאודה אפוי ומתקתק, קרם חצילים או תרד מתובל בשום יכולים להיות העיקריות שלכם ולקינוח – ברור שבלינצ'ס מתוק, יש ביניהם יצירתיים ומעולים, אבל אנחנו היינו הולכים על הקלאסיקה של הגבינה עם הצימוקים או הריבה שמכינים במקום.

הבלינצ'ס ההונגרי, ת"א. כשר. טל' – 0537106094

מה נאמר לכם, לנו, אוכל הונגרי טעים בכל מזג אוויר. מקסימום מדליקים מזגן.

כל המשלוחים מכל המסעדות