יום הנוטלה 2021: חגיגה מתוקה במשלוחים

חגיגה של סוכר, קקאו ואגוזים – ביום שישי המתוק (5.2) חוגגים את היום השוקולדי ביותר בלוח השנה, ואנחנו כאן עם משלוחי נוטלה מדליקים ומושחתים בכל הארץ. כל מה שצריך לדעת על יום הנוטלה הבינלאומי

ב-5 בפברואר 2007, בלוגרית אמריקאית בשם שרה רוסו, החליטה להביע את אהבתה לממרח השוקולד הפופולארי מבית חברת פררו. רוסו הזמינה מעריצים נוספים מכל רחבי העולם, לשתף ברשתות החברתיות מתכונים, תמונות וסרטונים הקשורים לממרח האהוב. היא אפילו הקימה דף פייסבוק בשם World Nutella Day, שצבר אלפי אוהדים תוך זמן קצר.

חג כל יום, כל השנה. צילום: שאטרסטוק

בין 2013-2007, יום הנוטלה הבינלאומי הפך ליום חג של ממש עבור מעריצים רבים, כשבין השאר העמוד שהוקדש ליום החגיגי בפייסבוק, צבר למעלה מ-40,000 סימוני "לייק". ב-2013 חברת "פררו" שלחה לרוסו מכתב הפסקת פעילות לצמיתות (cease and desist) ואיימה עליה בהליכים משפטיים אם תמשיך להשתמש בשם המותג ללא אישור.

בעקבות תגובות זועמות של גולשים רבים על המהלך המפתיע, החליטה פררו לחזור בה ובמקום לתבוע, לאמץ בחום את ה-5 בפברואר בתור החג הרשמי של הממרח המענג.

עוד מתוק: סופלה שוקולד במשלוח

עונת התותים: קינוחים מתוקים עד הבית

איך הכול התחיל?

הממרח הפופולארי החל את דרכו בתקופה שבה היה מחסור חמור בקקאו באיטליה, בעקבות מלחמת העולם השנייה. בגלגול הראשון של הממרח, שבא לעולם על ידי קונדיטור איטלקי בשם פיטרו פררו, מדובר היה במעין חיקוי של שוקולד, שנמכר בגושים מלבניים. המוצר החדש שהכיל  בעיקר סוכר, מעט מאוד קקאו ולמעלה מ-70% אגוזי לוז, נקרא Giandujot והוביל להקמת חברת פררו ב-1946.

האגוזים הכי מתוקים בעולם. צילום: שאטרסטוק

חמש שנים מאוחר יותר, הוחלט להפוך את גוש האגוזים והקקאו למוצר דומה שניתן למרוח על פרוסת לחם וכך בא לעולם ממרח חדש שענה לשם SUPERCREMA. הממרח שאנחנו מכירים היום, יוצר לראשונה רק בשנת 1964. היה זה למעשה בנו של פיטרו, מישל פררו, שהחליט לשנות את המתכון ולהתחיל לייצא את הממרח שנמכר עד אז בשוק האיטלקי בלבד. בניגוד למתכון המקורי, המתכון המשמש להכנת הממרח המוכר לנו היום, מכיל 13% אגוזי לוז בלבד, כשתכולת שמן הדקלים והסוכר שבו עולה על 50%. ובכל זאת, לטענת חברת "פררו", כל צנצנת נוטלה מכילה לא פחות מ-50 אגוזי לוז.

רעיונות לציון יום הנוטלה הבינלאומי

כדי לציין את יום הנוטלה הבא עלינו לטובה כמו שצריך, באפשרותכם לכתוב שיר אהבה מרגש לממרח האהוב עליכם, לצלם את עצמכם אוכלים כריך נוטלה במיקום לא שגרתי (רק לא לשכוח לשתף, כן?) או להעניק במתנה צנצנת של נוטלה למישהו שאתם אוהבים. בדיוק כך אתם יכולים גם להכין קינוח מדליק לפי מתכון שכולל נוטלה ברשימת המרכיבים או אפילו לנסות להמציא משקה חדש או מנה חדשה המכילים נוטלה.

גם קרפ, גם נוטלה. גם תותים. צילום: שאטרסטוק

אם אין לכם יותר מדי חשק לצאת מהבית, לגלות יצירתיות או להיכנס למטבח ולהפשיל שרוולים, תמיד עומדת לכם האפשרות להזמין הביתה מנה או שתיים המבוססות על נוטלה לכבוד החג המתוק ביותר בלוח השנה. כך למשל תוכלו להזמין קרפ "וופל בר" עם נוטלה, בננה, מרשמלו ושוקולד בלגי חם (57 שקלים) מוופל בר שבנתניה, כנאפה בתוספת נוטלה (30 שקלים) מהכנאפה שבאשקלון או כנאפה נוטלה בינוני (40 שקלים) מהכנאפה בנתניה ומפנקייק בעיר שבעכו, תוכלו להזמין פנקייק נוטלה משובח (26 שקלים).  

מעבר לכל הטעים טעים הזה, נמליץ לכם בחום לשקול בחיוב להזמין קרואסונים קטנים במילוי נוטלה מקוקו קייקס שבאור עקיבא, עוגיית חמאה במילוי נוטלה ובציפוי שוקולד חלב (10 שקלים) מגרינברג ביסטרו שבתל אביב או מארז הכנה ביתית (160 שקלים) מבית אולדיז שברעננה, הכולל חמישה סוגי רטבים (מייפל, קרם קינדר בואנו, קרם אוראו, שוקולד לבן ונוטלה כמובן), חמש תוספות (בייגלה בציפוי שוקולד, שברי מקופלת, סוכריות עדשים צבעוניות, מיני מרשמלו ושברי אוראו), אבקה להכנת פנקייק, בקבוק סודה, טבעת להכנת פנקייק והוראות הכנה מפורטות.

מגדל של נוטלה. צילום: שאטרסטוק

5 עובדות מרתקות על נוטלה שלא הכרתם

  1. ב-2017 חברת "פררו" השתמשה באלגוריתם מיוחד על מנת ליצור 7 מיליון עיצובים שונים עבור התווית של נוטלה. מטרת המהלך הייתה ליצור הזדהות בין הקהל האיטלקי הייחודי והאקספרסיבי לבין הממרח, כשבסופו של דבר כל הצנצנות הייחודיות נמכרו תוך חודש בלבד. בעקבות המהלך המוצלח, החברה שיווקה מיליוני צנצנות עם תוויות ייחודיות במדינות נוספות.
  2. הממרח הממכר הגיע לישראל בשנת 1975 ונכון להיום מחזיק בנתח שוק של קרוב ל-40% בקטגוריית ממרחי השוקולד. במהלך השנים הממרח האהוב הפך למרכיב בסיסי במאכלי החגים השונים, כשבין השאר מבחינת ישראלים רבים לא ניתן להעביר את חג הפסח בלי מצה עם נוטלה או את חג החנוכה בלי סופגניות במילוי נוטלה.
  3. בשנת 2017 נפתח בית הקפה הראשון של נוטלה בשיקגו שבארצות הברית, שהציע את חוויית הנוטלה האולטימטיבית למעריצי הממרח. בית הקפה השני נפתח בניו יורק והשנה צפוי להיפתח גם סניף מקומי ברחוב אבן גבירול בתל אביב.
  4. הממרח הפופולארי נחשב כמקור גאווה רציני באיטליה. עד כדי כך שבשנת 2014, הודפס באיטליה בול רשמי לציון 50 שנות נוטלה.
  5. כשהממרח חגג את יום הולדתו ה-40, נערך אירוע רב משתתפים בגרמניה, שבו אכלו המשתתפים ארוחת בוקר שהייתה מורכבת מלחם, מיץ תפוזים, יוגורט ונוטלה. סך הכול השתתפו בארוחת הבוקר 27,854 ומאוחר יותר האירוע הוכר על ידי ספר השיאים של גינס כארוחת הבוקר הקונטיננטלית הגדולה בעולם. שנאמר: ארוחת בוקר של אלופים.

כל המשלוחים מכל המסעדות