מהסטורי לצלחת: טרנדים קולינריים שפרחו בחסות האינסטגרם

מטוסט האבוקדו לשיגעון המאצ'ה לקערות הפוקי - קבלו חמישה טרנדים שהתפשטו בכל רחבי העולם הודות לאלפי סטוריז ואפליקציה אחת שלא מזמן חגגה את יום הולדתה העשירי

מי היה מאמין לפני עשור בלבד, כשאינסטגרם עוד הייתה בחיתוליה, שהמסך הוא זה ש"יטעם" ראשון מכל מנה שנזמין אי פעם במסעדה או שנשקיע כל כך הרבה זמן בסידור הפריטים של ארוחת הבוקר על הצלחת כדי ליצור את התמונה המושלמת. קצרה היריעה מלהרחיב אודות ההשפעה העצומה של אינסטגרם על עולם הקולינריה, ענף המסעדנות ואפילו הרגלי האכילה של מאות מיליוני האנשים שמשתמשים בה מדי יום ביומו.

אחת התופעות המעניינות ביותר בהקשר הזה, באה לידי ביטוי בטרנדים הקולינריים שנוצרו באינסטגרם או לכל הפחות התפשטו ברחבי העולם במידה רבה בחסות הרשת החברתית המצליחה. הנה כמה מהבולטים שבהם:

מתחממים בחורף: אלכוהול חם במשלוח

משלוחי סושי מומלצים בכל הארץ

הירוק והפריך. Avo Toast. צילום: שאטרסטוק

טוסט אבוקדו – כמה פשוט, ככה ויראלי

טוסט אבוקדו או ליתר דיוק Avo Toast, הוא מהטרנדים הקולינריים הבולטים של העשור החולף. למעשה יש שהכתירו אותו כבר ב-2014 כטרנד הקולינרי המעיק ביותר באינסטגרם. רק כדי לסבר את האוזן, נציין כי נכון לכתיבת שורות אלה, ישנם כ-200 אלף פוסטים שסומנו בהאשטג #avotoast (וכמעט 12 מיליון שסומנו בהאשטג #avocado אבל מי סופר). הבהלה לאבוקדו גרמה למחסור עולמי באבוקדו ב-2016 ואף בית קפה שמכבד את עצמו לא העז במשך תקופה ארוכה להציע תפריט שלא כולל את הטוסט הפשוט, הירוק והממכר הזה.

טובי המומחים ניסו להציע הסברים לוויראליות של טוסט האבוקדו, למשמעויות הסימבוליות שלו ולאידיאלים החברתיים שהוא משקף. אך בין אם מדובר על ביטוי ברור לפטישיזציה של האוכל בעשור האחרון או לחשיבות שאנו מעניקים לכל ארוחה וכל מנה ולו הפשוטה ביותר, דבר אחד בטוח: זה נראה טוב, זה פשוט להפליא להכנה ומעל הכל – זה פשוט טעים!

מישהו צייץ מוגזם? Freakshake. צילום: שאטרסטוק

Freakshakes – המנה המושחתת מכולן

יש מעט מאוד מנות שמתקרבות לרמת השחיתות של ה-Freakshake, אותם מילקשייקים מפלצתיים המעוטרים בכמות בלתי נתפסת של תוספות. הטרנד המוגזם לחלוטין החל את דרכו באוסטרליה ומשם התפשט בחסות האינסטגרם לכל רחבי העולם. מטבע הדברים גם בישראל הוא צבר פופולאריות אדירה, בין השאר הודות לרשת גלידיום, לנדוור ועוד שלל מסעדות שאימצו בשמחה את המילקשייקים המופרכים. הפריקשייק היה בין הטרנדים הבולטים ביותר ב-2016 אך גם היום ניתן למצוא לא מעט מסעדות במחוזותינו שבהן הפריקשייקים תופסים מקום מכובד בתפריט הקינוחים.

נכון להיום ישנם כ-75 אלף פוסטים שסומנו בהאשטג #freakshakes וקרוב ל-200 אלף שסומנו בהאשטג #freakshake. המעניין הוא שהתגובות לפריקשייק מעורבות ומקוטבות. ישנם כאלה שמתחילים להזיל ריר למראה המנה המושקעת ולעומת זאת ישנם גם כאלה שלא יסכימו אפילו לטעום אותה מפאת מוגזמותה. אנחנו מזדהים יותר עם חברי הקבוצה הראשונה...

בריאות בחסות הסטורי. מאצ'ה. צילום: שאטרסטוק

שיגעון המאצ'ה – כשהפוטוגניות יותר חשובה מהטעם

גם טרפת המאצ'ה, אותה אבקת תה יפנית שנחשבת לבעלת סגולות בריאותיות רבות מספור, התפשטה בחסות אינסטגרם לכל רחבי העולם במהלך העשור האחרון. אמנם מדובר בטעם נרכש, אך הגוון הירקרק המהפנט והחיבור הטבעי לטרנד הבריאות, הובילו לכך שנכון להיום ההאשטג #matcha, הוצמד ללא פחות מחמישה וחצי מיליון פוסטים. זאת בזמן שרוב הסיכויים שרוב המשתמשים כלל לא ידעו מה זה מאצ'ה עד לפני שנים ספורות בלבד.

האבקה שנמצאת בשימוש כבר מאות שנים בטקסי התה היפניים, מככבת לא רק במשקאות כמו תה או לאטה אלא גם במנות אוכל רבות מספור, בדגש על קינוחים ובכלל זה קרואסונים, קרפים ודונאטס. בתפריט של מסעדת TENKA לדוגמה, תמצאו קינוח נהדר שנקרא מונטבלאן מאצ'ה (35 שקלים) המורכב מתחתית מרנג עם קציפת שוקולד לבן וקרם מאצ'ה ואילו ממסעדת ONAMI, תוכלו להזמין מילקי מאצ'ה, המורכב ממוס שוקולד לבן ותה ירוק עם קציפת שוקולד לבן (36 שקלים).

עוגת סושי למנה עיקרית. צילום: שאטרסטוק

סושי בוריטו, סושי בורגר וסושי פיצה – להמציא את הרול מחדש

בעשור האחרון נחשפנו בחסות האינסטגרם לשלל וריאציות על הרולים המוכרים, החל מסושי פיצה, דרך סושי בורגר ועד לסושי בוריטו. ישנם אפילו לא מעט פוסטים שסומנו עם ההאשטג #sushidonut וזאת מבלי להזכיר את עשרות אלפי הפוסטים שסומנו בהאשטג #sushicake. גם הטרנד הזה, שהועצם על ידי אינסטגרם, זכה לתהודה רצינית בעולם האמיתי ואפילו זכה לביטוי בסצנת המסעדות הישראלית. כך לדוגמה בתפריט המשלוחים של BBS (בוריטו בורגר סושי), מככבות הן מנות בורגר סושי והן מנות בוריטו סושי, שמצליחות לגנוב את ההצגה מהרולים הסטנדרטיים בכל ארוחה מחדש.

קערות פוקה: מהוואי באהבה

טרנד נוסף שהתפשט בחסות האינסטגרם והתאקלם גם בישראל, הוא טרנד קערות הפוקי (Poke bowls), כשנכון להיום ישנם קרוב למיליון פוסטים שסומנו עם ההאשטג #pokebowl באינסטגרם. נראה שקערות הפוקי מתאימות כמו כפפה ליד להעדפות הקולינריות של הצרכן המעודכן בשנים האחרונות. זאת כיוון שמדובר במנה מזינה שמצטלמת נהדר, המבוססת על חומרי גלם טריים, טבעיים ומזינים (המתכון הבסיסי כולל פרוסות של דג נא, אצות, ירקות, רוטב סויה, שמן שומשום ובצל ירוק).

קערת הפוקי הייתה במקור מנה שנאכלה בעיקר על ידי דייגים בהוואי. הפופולאריות שלה בארצות הברית החלה בסביבות אמצע העשור הקודם בין השאר בזכות הסרט מואנה של דיסני אך גם בזכות העובדה שמדובר במנה פוטוגנית להפליא שהפכה לוויראלית במיוחד באינסטגרם. הפופולאריות של קערות הפוקי, הובילה להמצאת קערת הבודהה: ארוחה טבעונית שלמה המוגשת בקערה, בדומה לקערת הפוקי.

קערת פוקי עשירה בכל טוב תוכלו להזמין בין השאר ממסעדת פוקי סטיישן ברמת גן, Sushi N Poke או פוקישופ שבתל אביב, סושי סושי שבקריית אונו, פריים שבראשל"צ ועוד רבות וטובות אחרות בכל רחבי הארץ.

כל המשלוחים מכל המסעדות