מיוחד ליום העצמאות: 10 טיפים למנגל מושלם

חג המנגלים עוד רגע כאן וזה בדיוק הזמן לעבור קורס ריענון במינגול, הכולל עשרה שיעורים פשוטים. ככה תחגגו את יום העצמאות הכי בשרי ומפנק שאפשר

השידוך בין יום העצמאות לבשר שנצלה על המנגל, הוא נושא למחקר אנתרופולוגי אך כיוון שאנחנו לא אנתרופולוגים, נשאיר את התעלומה לאנשי האקדמיה. במקום לעסוק במקורות של המנהג הישראלי מכולם, בחרנו לעסוק בדבר עצמו. וליתר דיוק, בכל מה שמנגליסטים מתחילים ומנוסים כאחד צריכים לקחת בחשבון לפני הנפנוף הראשון. הזמן קצר והמלאכה מרובה, אז בואו נצא לדרך ושיהיה לכולכם יום עצמאות שמח!

תשקיעו בכל נתח! צילום: שאטרסטוק

1 – לא תרכוש בשר זול  

גם המנגליסט המיומן והמוכשר ביותר בעולם, לא יוכל להציל ארוחה שנידונה מראש לכישלון, כשהכוונה היא לארוחה שמבוססת על בשר לא איכותי במיוחד. לכן הדיבר הראשון הוא ללא ספק גם החשוב מכולם: לקראת יום העצמאות הבא עלינו לטובה, עשו לעצמכם ולאורחים שלכם טובה והקפידו לרכוש בשר באיכות טובה. האמת היא שזה גם לא אמור להיות מסובך במיוחד, הואיל ורוב הקצביות שמכבדות את עצמן, מציעות שירותי משלוחים. הכוונה היא למשל ל"שמקה הקצב" מראש פינה, בשרים EATLIZ מנתיבות, שביל הבשר מאחוזת ברק, Meat Boutique מקריית אתא ועוד רבים וטובים אחרים.

2 – לא תתקמצן

כשזה מגיע לארוחת "על האש", יש לפעול לפי הכלל העתיק – "עדיף יותר מדי מפחות מדי": הדבר האחרון שאתם רוצים שיקרה זה שהאורחים שלכם יתחילו לנשנש פיתות ריקות כי הבשר פשוט נגמר בטרם עת. ההמלצה שלנו לפיכך היא לחשב את כמות הבשר הדרושה לפי השיטה הארגנטינאית: קילו בשר למבוגר, חצי קילו לילד. לא פחות.

3 – לא תסיט מבטך מהגריל

אחת הטעויות החמורות ביותר שנוטים לעשות מנגליסטים מתחילים ומנוסים כאחד, באה לידי ביטוי בהתעסקות בכל מה שמסביב לגריל, במקום להתמקד בבשר בלבד. חשוב להפנים כי די בשתי דקות שבהן המנגליסט עסוק בכל דבר אחר, כדי לשרוף סטייק לתפארת. בהקשר זה נציין שתמיד חשוב להחזיק בקבוק מים בהישג יד, על מנת שניתן יהיה לטפל במהירות בלהבות שמתפרצות בתגובה לטיפות שומן שדולפות על הגחלים.

דרוש אחראי מבוגר. צילום: שאטרסטוק

4 – לא תשתכר (עד שכל הבשר ייגמר...)

מובן שאין דבר כיפי יותר מלנפנף במרץ אגב שתיית בירה קרה. ולמרות זאת - חל איסור מוחלט לשתות לשוכרה בזמן שמכינים בשר על האש. מעבר לכך שמדובר במנהג פסול שמגדיל את הסיכון לאסון קולינרי, מדובר גם במתכון לאסון של ממש: כשנמצאים בסביבה של שמן, להבות, גחלים וחומרי בעירה, חשוב לשמור על ראש צלול ככול האפשר. על אחת כמה וכמה כשיש ילדים קטנים בסביבה.

חוגגים עצמאות: בשרים למנגל במשלוח

כחול, לבן וממכר: הטעמים שכולנו אוהבים

5 – לא תתחזר

אין סיבה שפה ושם לא תחטפו איזה קבבון, שיפודון או אפילו "סטייקון" ישירות מהגריל. למעשה יש אף שיאמרו שזוהי חובתו של המנגליסט לוודא שהמנות מוכנות וטעימות לפני שהן מגיעות לשולחן. אך חשוב לזכור שיותר מדי בשר עלול לפגוע בריכוז ולהוריד משמעותית את רמות האנרגיה שלכם. לכן חשוב לאכול במידה כל עוד לא כל האורחים מפוטמים כהלכה. זכרו שתמיד אפשר לשים לעצמכם בצד את הנתחים שברצונכם לאכול ולצלות אותם כשיגיע הרגע המתאים.

בתיאבון וחג שמח וטעים. צילום: שאטרסטוק

6 – כבד את אחיך ואחיותייך הטבעונים

רוב הסיכויים שבקרב הסועדים ישנם כאלה שריח של סטייקים שנצלים על פחמים, פחות עושה להם את זה. נכון, זה מוזר ולא פשוט להבין, אבל כאלו הם החיים וכאלה הם הנמנעים מצריכת בעלי חיים. מה שחשוב להבין בהקשר הזה הוא שבשנת 2021, מנגליסט מקצועי צריך לדעת לפנק לא רק את הקרניסטים שבחבורה אלא גם את ציבור הצמחונים והטבעונים. כך לדוגמה, באפשרותכם לאפות יום מראש פטריות פורטובלו עם טימין, שמן זית ויין לבן ופשוט לצלות אותן על כמו סטייקים על הגריל. כמו כן ניתן לשפד שלל ירקות על שיפודים, להניח בתבנית עם מרינדה טעימה ולצלות בכיף. חשוב רק להקפיד להניח את הירקות על המנגל, לפני שמניחים את הבשרים (חשוב מאוד אפילו)...

7 – לא תענה ברעך עצות מיותרות

הדיבר השביעי מוקדש דווקא לחבר'ה שלא הופקדו על מלאכת הצלייה: אם השנה מישהו אחר הופקד על הגריל, אנא מכם, הימנעו מלספק לו עצות שהוא לא ביקש לקבל. עצות שנזרקות לכיוון המנגליסט בזמן שהוא עסוק בלהפוך המבורגרים על הגריל, הן פשוט דבר מיותר. אם ממש חשוב לכם להפגין מיומנות ולהרשים את החברים ביכולות המדהימות שלכם, דאגו לכך שבשנה הבאה, אתם אלו שתחזיקו את המלקחיים. עד אז, שמרו את העצות שלכם לעצמכם.

8 – לא תשתמש במבעיר פחמים לשווא

חשוב לזכור שיש לא מעט גורמים שמשפיעים על טעם הבשר. אחד מהם, הוא ריח העשן שנפלט מהפחמים. אם לא מתחשק לכם לאכול סטייקים בניחוח בנזין, נמליץ לכם בחום להימנע משימוש במבעיר פחמים. בדיוק כך מומלץ להימנע גם משימוש בפחמים שנדלקים מעצמם. תחת זאת יש לתת עדיפות לפחמים איכותיים ללא תוספות ולכל היותר להשתמש בקוביות בערה מעץ דחוס, שלא מדיפות ניחוחות של דלק.    

9 – לא תשאיר את המנגל לבד אפילו לרגע אחד

במצב אופטימלי, המנגליסט לא יעזוב את המנגל ולו לשנייה אחת. הואיל ושלפוחית השתן האנושית מסוגלת להכיל עד 400 מ"ל שתן לכל היותר, רוב הסיכויים שבשלב כזה או אחר תיאלצו להעביר את המלקחיים לאדם אחר. שימו לב – התזמון המתאים ביותר הוא כשהמנגל ריק או כשאין על הרשת נתחים רגישים שיכולים תוך שניות לעבור מידת הכנה. כמו כן חשוב למנות מראש מחליף ראוי, לוודא מולו שהוא מודע לאחריות שמוטלת על כתפיו ושהוא מוכן להיות "כיתת כוננות" ולהחליף אתכם תוך שניות ספורות מהרגע שבו תתקבל הקריאה. למעשה ההמלצה הטובה ביותר היא למנות שני מחליפים, לכל צרה שלא תבוא.

10 – לא תאבד קשר עם הסועדים

מעבר לכך שחשוב להישאר בקשר רציף עם המנגל, חשוב גם שלא לאבד קשר עם הסועדים. כשהמנגליסט מתעלם מכך שהוא מכין אוכל לאנשים אחרים, עלולים להיווצר מצבים לא נעימים במיוחד. כך לדוגמה, אם החבר'ה זקוקים להפסקה והבשרים מתחילים להיערם במקום להיאכל, חשוב לעשות הפסקה או לכל הפחות להאט את הקצב. מצד שני, אם תיקחו את הזמן ולא תהיו קשובים לקרקורי הבטן שמגיעים מכיוון המחצלת, יתכן שהחבורה העליזה תתמלא מהחומוס והפיתות במקום מהבשר שאפילו לא הנחתם עדיין על הגריל.

במצב אידיאלי המנגליסט נשאר במקומו ליד הגריל, כשאדם נוסף אחראי להעביר את המנות המוכנות לסועדים. אותו אדם אחראי גם לספק למנגליסט מידע בנוגע למידת הרעב והשובע של הסועדים ולעדכן אותו בנוגע לקצב הוצאת המנות הרצוי.