חוזרים למסלול: מה אוכלים אחרי הצום?

על חמישה דברים צמים בשבעה עשר בתמוז, ובחמישה סוגי מזון מתאוששים בצאת הצום. בואו לזהות איזה ״טיפוס צום״ אתם, והתאימו לעצמכם הזמנה מושלמת בהתאם. כי בינינו, גם לצום וגם לבשל? לא אצלנו.

כל אחד מעביר את הצום בדרך אחרת. יש את אלו ״הקשים״ שלא יוצאים מהמיטה, מרגישים שהעולם חרב עליהם (ולא, לא בגלל חורבן ירושלים ההיסטורי) ושהם לא מסוגלים אפילו למצמץ מרוב חולשה. אלו הם אבלי ציון האמיתיים שאליהם כיוונו חז״ל בתקנותיהם. יש את אלו שמתחילים יפה ומסיימים מכוער - בחצי הצום הראשון הם אופטימיים ונדמה שהקושי פסח עליהם, אבל לקראת האמצע הם נתקפים כאבי ראש ושלל מיחושים, נכנסים באנחה למיטה ומצטרפים לסוג הראשון שהזכרנו.

ויש את הסוג המחוצף, אלו ש״סבבה לי לצום, בקטנה, מי ישמע, זה טוב לי קצת מנוחה במערכת שם חח״. מצחיק מאד. נדמה שרעב רק ממלא אותם באנרגיה, צמא משמח אותם, ובכללי הם שומרים על ארשת פנים עגומה רק בגלל טיבו המתאבל של היום ולא חלילה בגלל שהם רעבים או משהו כזה. אבל, וזה העיקר - לא רק בצורת ההתמודדות עם הצום אנחנו שונים אחד מהשני, אלא בצורה שבה אנחנו שוברים אותו, ועל מה אנחנו חולמים במהלכו:

אוכלים בריא – אוכלים בבית

וופל ברסוכר ישר לווריד. צילום: באדיבות המקום

רק סוכר: אלה שרוצים מתוק, ורק מתוק

נפילת סוכר? בטח. מעבר לכך שהיא המאפיין הטבעי של כל צום ברמה הפיזית, גם ברמה המנטלית התשוקה לסוכר יכולה להפוך בלי כוונה למרכז הצום. הגוף רעב, ומתחיל להקרין לנו תמונות דמיוניות של כל מנת סוכר מוצלחת שאכלנו אי פעם. אל תפנטזו יותר מדי, כי הפנטזיות כבר קיימות בצורת התפריט של ׳וופל בר׳, תפריט שכנראה נבנה לאחר צום כבד. וופל בלגי עצום, רוטב שוקולד חם, מלא קצפת, גלידת וניל וגלידת שוקולד. מה עוד אפשר לבקש? וזו רק המנה הרגילה.

להזמנת משלוח מוופל בר – ירושלים ומודיעין
רק מתוק? כנסו וגלו מה תוכלו להזמין

יפהל'ה ניחמתנו! המוסקה של יפהל'ה. צילום: באדיבות המקום

נחמו נחמו: אלה שמתנחמים רק באוכל ביתי חם ומזין

לא רבים יודעים, אבל ״חמוסטה״ זה קיצור של שתי המילים ״חמוד״ ו״בעלבוסטה״. החמוד הוא הקובה, והבעלבוסטה היא יפהל׳ה. יפהל׳ה הירושלמית מתמחה כבר שנים בלהכין את מה שכולנו אוהבים: אוכל ביתי, טרי, איכותי, מזין ומנחם. כל מה שתרצו נמצא שם, ממנות ראשונות ותוספות קלאסיות של עלי גפן, אורז עם שעועית, חציל קלוי, ועד המנות העיקריות שישאירו אתכם אבלים קצת פחות, לפחות עד תשעה באב. מרק הקובה הנהדר שלה מגיע צלול וחמצמץ, עם ליווי של עלי ירק טריים וקישואים פרוסים, כשבתוכו צפות להן בשמחה קובות שעשויות מבצק ג'ריש במילוי בשר סיסקה ובתיבול הבית. 

יפהל'ה, מעשה חושב 6, ירושלים. 053-7104938גרים בירושלים? כל משלוחי האוכל במקום אחד

קפה דניה רביולי ריקוטה של דניה. צילום: עידן גור ודוד ששון

 אלה שבצום חולמים באיטלקית

מגוון העדות והמוצאים השונים בארץ עצום, וכל אחד מכובד בפני עצמו. אבל מה לעשות, לפעמים דווקא בזמנים שבהם השורשים היהודיים שלנו מקבלים תשומת לב, מתגלה בנו חלק איטלקי שלא ידענו על קיומו ואין לו שום הסבר מדעי: אנחנו רוצים פיצה וחולמים פסטה. 

קפה דניה מפתיע כל פעם מחדש בטעם הטוב של המנות שהוא מציע, ולמרבה המזל יש לו מבחר מנות איטלקיות נהדרות. פיצה או פסטה? אתם תחליטו. 

המלצת הבית: רביולי ריקוטה- רביולי במילוי ריקוטה ופרמז'ן עם רוטב עגבניות, נגיעות שמנת, תרד, עגבניות שרי, ועוד פרמז'ן מלמעלה. תפסיקו כבר להתווכח עם קלאסיקות. הן ינצחו ממילא.  

דניה קפה בכיכר, שד' הרצל 102, ירושלים. 053-9381970משלוחי אוכל איטלקי ברחבי הארץ

יומה סושים של יומה. ספיישל רול סלמון קוקטייל. צילום: באדיבות המקום

הספציפיים: אני רוצה סושי

התאווה לסושי יכולה להוציא את האדם מן העולם גם ביום רגיל. אז מה קורה בצום? מגלים מרחבים חדשים של יכולות הגזמה בדמיון. שורות שורות של הוסומאקי במילויים שונים, ערימות ניגירי גבוהות ותלולות, ספינות מלחמה מעץ עמוסות בעיגולים צבעוניים עטופים באצה. מי שזה קורה לו, יודע ומכיר את התופעה. במסעדת ׳יומה׳ בבנימינה מציעים לכם תפריט יפני שיגשים את החלום: 

יומה, המייסדים 4, בנימינה. 053-8093163רוצים עוד סושי? עוד אופציות

אגאדיר לאט ובזהירות. המבורגר של אגאדיר. צילום: באדיבות המקום

המבורגר. תודה

 במיוחד עבור אלו שבסוף הצום זקוקים למנת בשר, ושום דבר אחר לא יעזור להם: לרשת ׳אגאדיר׳ יש הרבה סניפים, ותפריט מיוחד לכל סוגי האוכלוסייה: סטודנטים, בעלי בתים, וגם לילדים שרוצים להתאמן על הצום לפני בר ובת מצווה. תתחילו בביסים קטנים ומשם זה כבר יתפוס קצב משל עצמו. בתיאבון.

אגאדיר – כל המשלוחים בכל הארץ
לכל משלוחי ההמבורגרים. היכנסו 

כל המשלוחים מכל המסעדות