ג'חנון. כן ג'חנון! מאיפה מזמינים ג'חנון?

אמרתם ג'חנון, אמרתם שבת בבוקר. איפה משיגים ג'חנון בשעות מאוחרות וכיצד התגלגל המאפה מטורקיה לישראל דרך תימן? כל המשלוחים המומלצים שיסדרו לכם את שבת בבוקר

אז מה אם הוא מכיל שומן טראנס, מורכב בעיקר מפחמימות ריקות ואפוי בסיר אלומיניום? לא טרנד הבריאות, לא אימת ההשמנה ולא שום דבר אחר יגרום לנו להתרחק מהמאכל שמזוהה יותר מכל מאכל אחר עם שבת בבוקר. התחרות היחידה של הג'חנון כמאכל השבת האולטימטיבי, מגיעה מכיוון סיר החמין. אך למרבה השמחה, התחרות לא הובילה ליריבות אלא לשיתוף פעולה מרגש וטעים במיוחד: בשלנים רבים מטמינים את הג'חנון בסיר החמין. אלו האחרונים נהנים מכל העולמות וככול הנראה גם משנת צוהריים עמוקה במיוחד...

איך זה שגליל בצק אחד לבד מעז

רובנו מאמינים באמת ובתמים שכל חברי הקהילה היהודית בתימן נהגו לאכול ג'חנון בימי שבת בבוקר. אך האמת לא יכולה להיות רחוקה יותר. לפי משה דוד, שהביא לעולם את הספר המרתק, "הטעמים הנעלמים של המטבח התימני", הג'חנון הגיע מקהילה יהודית קטנה שהתגוררה בעדן. לפי דוד, נהוג היה לאפות את החמין לאורך הלילה ולאכול אותו בסביבות השעה תשע בבוקר, לאחר שהמתפללים יצאו מבית הכנסת.

הזמנות ג'חנוןהישר מטורקיה אל שולחן השבת. צילום: שאטרסטוק

לא זו בלבד שרוב יהודי תימן כלל לא נהגו לאכול ג'חנון אלא שככול הנראה הג'חנון לא התחיל את דרכו בתימן אלא בכלל בטורקיה. לפי הידוע לנו כיום, הג'חנון הוא בסך הכול גלגול של מאכלים המבוססים על בצק היופקה הטורקי. בטורקיה מכינים מבצק זה, שמזכיר יריעת בד דקיקה וגמישה, מגוון רחב של מאכלים כמו בוריק, פילקאס, גוזלמה ואפילו בקלאווה.

בין השאר נהוג למלא את בצק היופקה הטורקי בבשר או תפוחי אדמה. כיוון שג'חנון מקובל להכין עם סמנה, כלומר חמאה מזוקקת, הבשר היה הראשון להיפרד מהמאכל המסורתי. המעניין הוא שבתימן מעולם לא אכלו ג'חנון עם עגבניות מרוסקות וסחוג. זאת כיוון שגם תפוחי האדמה, בדומה לבשר הטחון, עשו את דרכם אל מחוץ למאפה אך עדיין הוגשו לצדו על הצלחת. את תפוחי האדמה החליפו העגבניות המרוסקות והסחוג, רק בגלגול הנוכחי של הג'חנון, שהחל רק לאחר שהגיע לישראל.

רוצים עוד ג'חנון? כל המשלוחים
מרקים לחורף: משלוחים מומלצים

סוד ההצלחה של הג'חנון

אין עוררין על כך שישראלים אוהבים בצקים וכמה שיותר מהם ועדות לכך ניתן למצוא בפופולאריות של הטוסט, המלאווח והבורקס כמובן. כולנו אוהבים אוכל שומני וקריספי ובמיוחד אם יש בסביבה גם איזה כמה חמוצים, קערית טחינה, עגבניות וחריף. מעבר לזה, מדובר על המנה האולטימטיבית לפיקניקים וטיולים: בסיר קטן אחד, מסתתרת ארוחה שלמה לכל המשפחה. אבל מעבר לכל זה, אכילת ג'חנון בשבת בבוקר הפכה בישראל למעין טקס מענג שמחבר בין כולנו, גם אם כל קשר ביננו לבין תימן, מסתכם באותו מאפה שמנוני וממכר.

כמה זה עולה לנו?

במנת ג'חנון ממוצעת מסתתרות כ-700-600 קלוריות. כמות מרשימה בהחלט, בהתחשב בעובדה שג'חנון ממוצע נעלם תוך לא יותר מעשרה ביסים. כמחצית מכמות הקלוריות, מגיעה משומן וכשמוסיפים לכל זה גם ביצה, כמות יפה של עגבניות מרוסקות ואולי גם כמה ביסים מהג'חנון שהילד לא סיים, מגיעים בקלות ל-1,000 קלוריות ואף יותר. כדי לשרוף את הכמות המכובדת הזו, תצטרכו להשקיע כשעה וחצי בפעילות גופנית ברמת עצימות גבוהה. באופן אירוני, מדובר בהפך הגמור ממה שמתחשק או אפילו אפשרי לעשות אחרי ארוחת ג'חנון כהלכתה.

להכין או לקנות?

בעידן המודרני יש הרבה מאוד מוצרים שמאתגר יחסית להכין אבל קל מאוד לקנות. וליתר דיוק, קל מאוד לקנות באיכות גבוהה. כך לדוגמה, ניתן להשיג כיום בישראל פסטות טריות באיכות גבוהה בקלות רבה מאוד אך להכין פסטה טרייה זה לא עניין של מה בכך. מעבר לציוד הנדרש, למשך הזמן ולמיומנות, צריך גם לקחת בחשבון שהכנת פסטה במטבח הביתי זה עסק די מטנף.

משלוחי ג'חנון לשבת תנו למקצוענים לפנק אתכם במשלוח ג'חנון עד הבית. צילום: שאטרסטוק

הג'חנון הוא דוגמה טובה נוספת למאכל שדורש התעסקות רבה, מיומנות גבוהה והשקעה של זמן. אז נכון, אם יש לכם במקרה ק"ג קמח לבן, שקית אבקת אפייה, 200 גרם חמאה או מרגרינה, הרבה מאוד שעות פנויות, תועפות של סבלנות והמון כוח בידיים, אין סיבה שלא תפשילו שרוולים ותתחילו להכין ג'חנונים לתפארת, שתוכלו ליהנות מהם מחר בבוקר. אך בעוד שזה נחמד להתנסות בהכנת ג'חנון לפחות פעם אחת, אין ספק שהדרך המהירה, הנוחה והטעימה ביותר ליהנות מג'חנון בשבת בבוקר, היא פשוט לתת למקצוענים לעשות את העבודה הקשה עבורכם.  

ההמלצות שלנו לשבת בבוקר

אז מאיפה מזמינים ג'חנון כשהרעב והתשוקה מתחילים להתגבר על הרצון התמידי לצמצם היקפים? החורף כבר כאן וזה לא הזמן לצאת החוצה במרדף אחרי הבצק הנצחי. אם כן, התשובה משתנה בהתאם לאזור החיוג שלכם.

אם אתם נמצאים למשל בחולון, טוב תעשו אם תצרו קשר בהקדם האפשרי עם "ג'חנון מבית אמא", שמדי שבת בשמונה בבוקר, משגרים אינספור ג'חנונים לתושבי חולון והסביבה (לרבות בת-ים וראשל"צ מערב). בנוסף לג'חנון מוכן (2 יח' עם ביצה חומה רסק וסחוג – 20 שקלים), תוכלו להזמין גם ג'חנון קפוא (1 ק"ג קפוא – 50 שקלים) וכך ליהנות מהטעים טעים הזה, מתי שרק תרצו.

ג'חנון מבית אמא, אנילביץ 34, חולון. 

053-8092936

לעומת זאת אם אתם גרים ביבנה, נס ציונה או רחובות, נמליץ לכם להתקשר ל"מהמטבח התימני באהבה". בנוסף לג'חנונים משובחים. תמצאו בתפריט המשלוחים של המקום, מגוון רחב של מאכלים שמזוהים עם המטבח התימני המסורתי ובכלל זה כובאנה משפחתית (45 שקלים), לחוח (6 שקלים), סלוף (7 שקלים) ומבחר מרקים תימניים כמו מרק רגל (50 שקלים) שאין שני לו. קחו רק בחשבון שמדובר במקום כשר כך שניתן לבצע הזמנות בימי שישי לכל המאוחר השעה 12:59.

מהמטבח התימני באהבה, מרדכי בשסט 41, רחובות.    

053-4292620

לתושבי הרצליה ורעננה, נמליץ להציץ בתפריט של מסעדת צארום הכשרה למהדרין, שסגורה למשלוחים בימי שישי אך מציעה משלוחים בשבתות בין 21:45-20:30. מעבר לג'חנון איכותי (ג'חנון עם ביצה קשה – 22 שקלים), מלוואח (18 שקלים) ומגוון מרקים תימניים (שמגיעים עם חילבה, חריף ופיתה תימנית) תפריט המשלוחים של צארום כולל מבחר מסנוור של מנות נוספות כמו שיפוד חאלוויאת בלאפה (49 שקלים), שיפוד כבד אווז בפיתה (90 שקלים) ומלבי נהדר לקינוח (18 שקלים).

צארום, ברל כצנלסון 25, הרצליה.

053-8093101   

בתל אביב הג'חנון נהנה מפופולאריות גבוהה במיוחד ולכן בכלל לא פשוט להחליט מהיכן להזמין את ארוחת הבוקר של שבת. ההמלצה שלנו: לכו על "הג'חנון של אמא", שמלבד ג'חנונים מופלאים (ג'חנון עם ביצה, רסק עגבניות וסחוג – 21 שקלים) מציעים גם שלל מנות זיווה, מלוואח במבחר מילויים, שפע מנות חומוס ואפילו חמין מזרחי עשיר בכל טוב (45 שקלים). המסעדה מספקת שירותי משלוחים בימים שישי ושבת בלבד, החל מהשעה 8:00 וישנה גם אפשרות להזמין מארז הכולל חמישה ג'חנונים קפואים ומוכנים לאפייה (25 שקלים).  

הג'חנון של אמא, יצחק שדה 34, תל אביב. 

053-8092740

ג'חנון

אין פינה בארץ שלא תמצאו בה ג'חנון. צילום: שאטרסטוק

בכל מקום, בכל זמן

נתקפתם ברעב לא מוסבר לג'חנון בשעה לא שעה? אל דאגה. "ג'חנון קול" זמין עד שעות הלילה המאוחרות ובכל ימות השבוע. תוכלו להזמין חצי ג'חנון, ג'חנון שלם ויש גם דיל כולל של 5 ג'חנונים ב-100 שקלים בתוספת רסק, ביצה וחריף. עוד בתפריט מלאווח, פתות ומבחר סלטים ופסטות.

משלוחים בכל אזור המרכז לתל אביב, רמת גן, בני ברק, גבעתיים ועוד.

ג'חנון קול, ז'בוטינסקי 20, רמת גן. 0538092853

גרים ברמת גן? ג'חנון במשלוח עד הבית

ומה לגבי תושבי הצפון? ובכן אם אתם גרים באזור יקנעם, זכרון יעקב או פרדס חנה כרכור, מדי שבת בין 14:00-6:30, תוכלו להזמין מ"ג'חנון ישר מתימן", ג'חנון (עם רסק, ביצה קשה וחריף – 18 שקלים), כובאנה (זוגית – 25 שקלים, משפחתית – 45 שקלים) ואפילו סבאייה. את הסבאייה והכובאנה, חשוב רק להזמין מראש עד יום שישי ב-22:00.

מ"הג'חנון מבית אמא" שבקריית חיים, תושבי הקריות יוכלו להזמין מדי יום (למעט שישי) ארוחות הכוללות בנוסף לג'חנון (עם רסק עגבניות, ביצה קשה וסחוג – 20 שקלים), גם מנות זיווה (30 שקלים), פאתות (32 שקלים), פיצה (אישית – 22 שקלים, משפחתית – 40 שקלים) ולמען האיזון הקלורי, גם סלט יווני או סלט ניסואז (30 שקלים).  

ג'חנון ישר מתימן, יקנעם עילית. 053-7102337

הג'חנון מבית אמא, אח"י אילת 11, קריית חיים. 053-8093988

את המסע נסיים בצעד תימני כמובן, ב"בן ג'חנון", שבכפר יחזקאל. אם אתם גרים במושבים או בקיבוצים שבסביבה כמו בית אלפא, בית השיטה, חפציבה או גבע, דעו כי מדי שבת בין 14:00-8:00 ניתן להזמין מ"בן ג'חנון", שתי מנות בלבד: ג'חנון מפנק (עם רסק עגבניות, ביצה קשה וחריף – 20 שקלים) ומלבי שמנת (10 שקלים). כנראה שקברניטי המקום הגיעו למסקנה המתבקשת לפיה יותר מזה, באמת שלא צריך. וכמה שהם צודקים.   

בן ג'חנון, כפר יחזקאל. 050-7271130

לכל המשלוחים בכל הארץ