החופש בא: כל מה שצריך לדעת על העסקת נוער במשלוחים

מדי שנה מצטרפים לשוק העבודה עשרות אלפי נערים במהלך החופש הגדול. כמה כסף מרוויחים בני נוער בתחום השליחויות והיכן ניתן לקבל את כל המידע בנוגע לזכויות השמורות לעובדים קטינים?

בקיץ הלוהט של שנת 2012, התקבלה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב תביעה לא שגרתית: כ-50 נערים שהועסקו בסניף בת ים של רשת קמעונאות המזון סופר דוש, תבעו את הרשת בטענה שמעבר לטיפים שקיבלו מדי פעם מהלקוחות, לא קיבלו שכר כלשהו. כשגילו לתדהמתם שמדובר בתנאי העסקה בלתי חוקיים, פנו הנערים להנהלת הרשת בדרישה לפיצויים ולהסדרה של תנאי התעסוקה בהסכם קיבוצי. בתגובה לכך, הוחלט לפוטר את הנערים לאלתר.

לכל משלוחי ההמבורגר

כדי שלא להשאיר אתכם במתח, נעדכן כי בתום מספר חודשים של דיונים, הפרשה הסתיימה בהסכם פשרה לפיו התובעים יקבלו פיצויים בהיקף של 850 אלף שקלים. אמנם מדובר בסכום צנוע יותר בהשוואה לסכום התביעה שעמד על 3.7 מיליון שקלים, אך עדיין מדובר באחד מהסכמי הפשרה הגבוהים ביותר שנחתמו בישראל עבור פיצוי של נערים שלא קיבלו שכר עבור עבודתם.

בורגריםרוצים לעבוד בחופש הגדול? כל הזכויות. רשת בורגרים. צילום: באדיבות המקום

החופש הגדול עוד רגע כאן ועשרות אלפי בני נוער ישתלבו בתפקידים שונים בשוק העבודה. זה הזמן אם כך, לשפוך קצת אור על הזכויות של בני הנוער, שיבחרו להשקיע את זמנם בעבודה, במקום או לצד הבילויים.

מה מותר, מה אסור?

לפי חוק עבודת הנוער, ילד הוא מי שטרם מלאו לו 16 שנה, צעיר הוא מי שכבר חגג את יום הולדתו ה-16 אך טרם חגג את יום הולדתו ה-18 ואילו נער, יכול להיות ילד או צעיר. לפי החוק, ניתן להעסיק נערים בני 15-14 רק בתקופות שבהן יש חופשות לימודים רשמיות, כל עוד מדובר בעבודות הנחשבות לקלות. הכוונה היא לעבודות שלא יכולות להזיק לבריאות ולהתפתחות של העובד. במהלך שנת הלימודים, ניתן להעסיק ילדים החל גיל 15, בכפוף לתנאים הקבועים בחוק.

לכל משלוחי הפיצה

כמו כן כדי שניתן יהיה להעסיק נערים, עליהם לעבור בדיקה רפואית ולספק אישור מרופא המשפחה שלהם ובנוסף עליהם להציג תעודת זהות (שלהם או של הוריהם). העסקה של נער שלא עבר בדיקה גופנית, שלא סיפק אישור מרופא המשפחה או שלא הציג תעודת זהות, אסורה על פי חוק.  

כמה כסף יכולים להרוויח בני נוער במשלוחים?

בעל עסק שמעסיק קטינים, מחויב לשלם להם לכל הפחות שכר מינימום לנוער וכלל זה תקף גם במקרים שבהם העובד מוכן לעבוד תמורת שכר נמוך יותר. שכר המינימום של קטינים מחושב כנגזרת משכר המינימום הכללי במשק הישראלי וככול שהעובד מבוגר יותר, כך שכר המינימום שלו גבוה יותר בהתאם. סך הכול שכר המינימום השעתי לנוער נע בין 25.43-21.45 שקלים. סך הכול מותר להעסיק בני נוער עד 40 שעות בשבוע ולא יותר משמונה שעות ביום.

פיצה פבריקהתחום המשלוחים פורח בחופש. פיצה פבריקה. צילום: רונן לחמן

עם זאת, כשמדובר בתחום השליחויות, האמת היא שהשמיים הם הגבול. במדינת ישראל מקובל מאוד להשאיר טיפ לשליח ושליחים חביבים ומאירי פנים, בהחלט יכולים לעשות טיפים נפלאים שלא אחת מכפילים ואף משלשים את השכר הבסיסי. חשוב מאוד לציין בהקשר זה שתוספות שונות לשכר כמו שעות נוספות או הוצאות נסיעה, אינן מגולמות בשכר המינימום. לפיכך אם העובד זכאי להן, על המעסיק לשלם אותן בנוסף לשכר המינימום. שימו לב – עובדים קטינים זכאים להחזר הוצאות נסיעה עבור כל יום שבו הגיעו או היו אמורים להגיע למקום העבודה בתחבורה ציבורית.

עונת המשלוחים בפתח...

במהלך הקיץ היקף העבודה של המסעדות ובתי הקפה נוטה להתרחב ולפיכך מדובר בעונה המושלמת לתגבר את מערך העובדים בעובדים זמניים. בני הנוער לפיכך, הם בדיוק מה שעסקים בתחום האוכל זקוקים לו בעונה החמה. כך לדוגמה, אלי אלבז, הבעלים של סניפי רשת בורגרים בראשון לציון, אשדוד וגבעת שמואל, מציין כי במהלך החופש הגדול הוא מעסיק נערים הן כשליחים והן כטבחים: "יש לי לא מעט עובדים קטינים שמגיעים לעבוד אצלי שנה אחר שנה בחופש הגדול וניתן בהחלט להגיד שאני מאוד מרוצה מהם. מעניין לציין שבדרך כלל נערים בני 16, יגלו הרבה יותר משמעת מעובדים מבוגרים יותר. אמנם הם מגיעים למשמרות קצרות יחסית של 5-4 שעות, אבל הם תמיד עושים את העבודה על הצד הטוב ביותר".   

בורגריםעובדים, נהנים ושומרים על הזכויות. רשת בורגרים. צילום: באדיבות המקום

דברים שכדאי לדעת

זוכרים את הנערים שתבעו את רשת סופר דוש? יתכן שהפרשייה העגומה הייתה נמנעת, לו היו מודעים מראש לזכויותיהם. לפיכך טוב תעשו אם תדאגו לברר מראש מהן הזכויות השמורות לכם כעובדים. באותה נשימה נמליץ גם למעסיקים שמעסיקים בני נוער, לערוך היכרות עם רשימת הזכויות של בני נוער בשוק העבודה.

לכל משלוחי הסושי

כך לדוגמה, חשוב לציין שהמעסיק מחויב לשלם שכר עבודה החל מהשעה הראשונה של המשמרת וכן לשלם עבור תקופת ההתלמדות תשלום מלא. על המעסיק לשלם שכר מלא גם עבור ישיבות שקשורות לעבודה וכן עבור ימי הכנה או השתלמות. מעבר לכל זה, חל איסור מוחלט על מעסיקים להטיל על עובדים קנסות או עונשים כספיים. רוצים לדעת עוד על זכויות בני נוער בשוק העבודה? כל שעליכם לעשות זה להוריד את האפליקציה של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.