סלינו על כתפינו – התנענו את האופנועים: משלוחים מפתיעים לשבועות

מהבלינצ'ס ההונגרי לפניר פרטה ההודי, אלו המנות שישדרגו לכם את שולחן חג השבועות השנה

מרגישים שלאורחים שלכם קצת נמאס מפשטידת הברוקולי ולביבות הכרשה ומתחשק לכם לפנק אותם השנה במנות שוות במיוחד? יש לנו רעיון לא רע עבורכם: בין המנות הביתיות עליהן תעמלו לכבוד חג השבועות שעוד רגע כבר כאן, נסו לשלב איזו מנה או שתיים שיגיעו אליכם הביתה עם שליח.

הרי כמה שלא נחלום ונתאמץ, לא באמת נצליח להתחרות עם השפים המקצועיים. אז למה בכלל לנסות? אספנו עבורכם חמש מסעדות ברחבי הארץ שישמחו לשדרג לכם את השולחן בארוחת השבועות המסורתית. רק אל תשכחו להצניע את אריזות המשלוחים. אנחנו מבטיחים לא לגלות לאף אחד...

הבלינצ'ס ההונגרי – תל אביב

כל עוד יש לכם כמה שעות פנויות בשבת בבוקר למשל, אין שום סיבה שלא תשקיעו אותן בלהכין בלילה ומלית, לטגן, למלא, לגלגל וחוזר חלילה. אבל כשהזמן קצר והמלאכה מרובה, עדיף להשאיר את הטרחה למקצוענים של הבלינצ'ס ההונגרי. בין אם תזמינו בלינצ'ס במילוי גבינה לבנה מלוחה שנאפה בשמנת וגבינת קשקוול (69 שקלים ל-2 יח') ובין אם תזמינו את זה שממולא בתערובת של קרם חצילים קלויים, גבינות מלוחות ושום (69 שקלים ל-2 יח'), אין לנו ספק ולו הקל שבקלים שהאורחים שלכם יודו לכם. כי כשמדובר במקום תל אביבי שבקרוב יחגוג את שנתו ה-45, הסיכוי לנפילות מזערי ביותר.

בנוסף לבלינצ'ס מלוח, מציעים במקום גם מבחר בלינצ'סים מתוקים, שמתאימים כמו כפפה ליד לשולחן החג. בין היתר מדובר בבלינצ'ס חם במילוי גבינה לבנה מתוקה וצימוקים (54 שקלים ל-2 יח') ובלינצ'ס קר במילוי קרם קצפת ותותים טריים (54 שקלים ל-2 יח'). כמו כן נציין שניתן להזמין מהבלינצ'ס ההונגרי גם יופי של מרק בצל עם קרוטונים, שמוקרם כמיטב המסורת עם גבינת קשקוול (כולל תוספת של עוגיות מלוחות -  32 שקלים).     

בליצ'ס הונגרי בליצ'ס תפוחי עץ וקינמון. צילום: עידן גור

הבלינצ'ס ההונגרי, ירמיהו 35, תל אביב. 053-7106094

גרציא – קפה ותוצרת – קיבוץ העוגן

בביסטרו הפסטורלי של מיכל גרציאני, השוכן לו לבטח במדשאה ירוקה בקיבוץ העוגן השלו, עמלו בשבועות האחרונים על תפריט מיוחד לחג השבועות. התפריט החגיגי כולל מבחר מנות ראשונות וסלטים, נשנושי חג בריאים, עיקריות וקינוחים מושקעים. כל זה במחירים שווים לכל נפש.

בגזרת הראשונות של התפריט החגיגי, מככבות מנות כמו פילאס תרד אישי (9 שקלים ליח'), בריוש אישי עם שום קונפי וגבינת עיזים (14 שקלים ליח') ופלפל קלוי בשום ובלסמי (39 שקלים ל-500 גרם) ואילו בסקציית הנשנושים תמצאו מנות כמו חלה מתוקה (19 שקלים) וקרקר פרמז'ן (32 שקלים), המגיע גם בגרסה נטולת גלוטן.

בשלב העיקריות תוכלו לשדרג את הארוחה שלכם עם מנות כמו גראטן תפו"א (49 שקלים), לביבות תירס ומוצרלה (32 שקלים ל-4 יח') ורולדת גבינות, פלפל קלוי וזיתי קלמטה (89 שקלים) ולקינוח תצטרכו להתלבט בין מנות כמו מוס שוקולד בלגי אפוי על קראנץ' נוגט (29 שקלים), קרמבל נקטרינות (49 שקלים לתבנית אינגליש קייק) ומגוון עוגות שמרים איכותיות (ריקוטה, שוקולד או חלבה ופיסטוק – 47 שקלים).

גרציה קפה שולחן שבועות (הצעת הגשה) של גרציה קפה ותוצרת. צילום: לילך גל

בנוסף למנות האוכל, תוכלו להזמין בחג הקרוב גם מגוון רחב של משקאות, בדגש על יינות מיקב תבור, יקב פלטר ויקב סוסון ים. 

גרציא – קפה ותוצרת, קיבוץ העוגן. 053-7104652

דדה – רחבי הארץ

אלא אם כן אתם בעלי שורשים גאורגיים, רוב הסיכויים שבני המשפחה יופתעו לחלוטין כשיגלו על שולחן החג מאפים מסורתיים מארץ הקווקז או ליתר דיוק, מהמטבח של דדה. השנה תחגוג הרשת המשפחתית תריסר שנים להיווסדה, כשהסניף הצעיר ביותר (החמישי במספר), נפתח לפני חודשים ספורים בלבד בנתניה.

המטבח הגיאורגי הוא מהמטבחים העתיקים בעולם. הוא החל להתפתח לפני כ-8,000 שנה וכיוון שגאורגיה ממוקמת על דרך המשי, במהלך ההיסטוריה הוא ספג אינספור השפעות ממגוון תרבויות. בין השאר מבוסס המטבח הגיאורגי על שפע של אגוזים, כוסברה, בצקים ובשר. אך לעניות דעתנו, דווקא הגבינות הגאורגיות הן המלכות הבלתי מעורערות של המטבח העשיר והמרתק הזה.

לפיכך אין זה פלא שהגבינות זוכות לכבוד מיוחד, גם בתפריט של דדה. בין השאר תוכלו להזמין לארוחת החג מנות מופלאות כמו חצ'פורי מיגרולי (בצק פריך עגול על בסיס יוגורט במילוי תערובת גבינות ועם שכבת גבינה מעל – 46 שקלים), בדריסוקו (מאפה פריך במילוי חציל קלוי, פטריות יער וגבינה) וחצ'פורי איטליאורי (בצק דק וקריספי עם רוטב עגבניות ותערובת של גבינת גרוזינסקי, מוצרלה וסלוגוני – 39 שקלים).

לקינוח נמליץ לכם ללכת על צנצנת קראמבל גבינה ותות (שכבות של גבינה קרה, פירורי שטרוייזל איכותי וקונפיטורת תות ביתית – 32 שקלים) או צנצנת טירמיסו (שכבות של בישקוטים ספוגים באספרסו, קרם גבינת מסקרפונה וקפה – 32 שקלים).  

חאצ'פורי של דדהה-חאצ'אפורי של דדה. צילום: ADA ART

דדה, רחבי הארץ.

הודו הקטנה – באר שבע

את מסעדת הודו הקטנה הקים השף והמסעדן חנוך סטמקר ב-2006. סטמקר עבר דרך ארוכה עד שהקים את המסעדה הצנועה והמקסימה שלו, הנחשבת בעיני רבים להודית הטובה בישראל. הוא התחנך במטבחים של רמלה ולוד ובבגרותו הקים את מסעדת סאב קוץ' מילגה התל אביבית. כשפתח את הודו הקטנה באזור קשוח במיוחד, רבים האמינו שהמקום הצעיר לא ישרוד יותר משנה או שנתיים לכל היותר. אך בניגוד לתחזיות וכנגד כל הסיכויים, הפכה הודו הקטנה לסיפור הצלחה של ממש. מעבר לכך, במשך עשור וחצי האזור שבו נפתחה המסעדה הלך והתפתח ועבר תהליך מואץ של ג'נטריפיקציה, לא מעט בזכותה ובזכות האנרגיות הטובות שלה.

פניר פאקורה של הודו הקטנהפניר פאקורה של הודו הקטנה. צילום: ניקי טרוק

בתפריט של הודו הקטנה לא תמצאו מן הסתם ולו גרם אחד של בקר או עוף. מה שכן תמצאו בו זה שפע של קטניות, ירקות והרבה הרבה פניר שמיוצרת באופן ידני לפי שיטות מסורתיות במסעדה עצמה. לארוחת החג תוכלו להזמין למשל אנדה ופניר פקורה (ביצה פרוסה לרבעים ואצבעות גבינת פניר בציפוי קמח חומוס. מוגש עם רוטב צ'אטני – 24 שקלים), פניר פרטה (לחם הודי במילוי גבינת פניר תוצרת בית עם מעט כוסברה ותבלינים – 18 שקלים) ומלאי כופתה (קציצות גבינה, סולת, זרעי חמניות ופרג ברוטב זרעי חמניות, עגבניות ומעט שמנת – 45 שקלים). לקינוח נמליץ לכם שלא לפספס את מנת הגולב ג'אמון האגדית של המקום (כדור שעשוי מאבקת חלב במי ורדים וסוכר – 9 שקלים).

הודו הקטנה, רינגלבלום 15, באר שבע. 053-9347225

מעדני אליהו – מבשרת ציון

אם השנה במקרה לא יהיה לכם מצב רוח לבשל אפילו מנה אחת, דעו שבאופן עקרוני עומדת לכם האפשרות להזמין את כל הארוחה כולה ממעדני אליהו שבמבשרת ציון. זאת בהנחה שאתם גרים במרחק הגיוני מהמקום, שעושה משלוחים בין השאר לשורש, נווה אילן, רמת רזיאל וקריית ענבים.

חלק ניכר מהמעדנים של מעדני אליהו, כאילו נוצרו במיוחד לארוחת חג השבועות. הכוונה היא למשל למנות כמו לביבות מנגולד (79 שקלים לק"ג), עלי גפן ממולאים (69 שקלים לק"ג) ומבחר עשיר של קישים נהדרים (תרד ומוצרלה, פלפל וגבינות פטה, ברוקולי וקישוא, עגבניות ופסטו, עגבניות מיובשות ועוד – 59 שקלים). בנוסף לכל הטעים טעים הזה, ליותר מ-40 סוגי סלטים ולמבחר מסנוור של מאכלים ביתיים, מנות דג וממולאים, ניתן גם להזמין ממעדני אליהו שפע אדיר של גבינות תוצרת הארץ ותוצרת חו"ל במחירים אטרקטיביים. אז אם אתם רוצים לפנק את מגש הגבינות שלכם עם קצת סנט מור פחם, מנצ'גו, גאודה, ברי או קממבר מהמחלבות המובילות בישראל, עכשיו אתם יודעים לאן להתקשר.  

מעדני אליהו, הראל 1, מבשרת ציון. 053-7101775

באשר פרומז'רי – רחבי הארץ

לא באמת ניתן לכתוב על חג הגבינות, מבלי להזכיר את מלך הגבינות הבלתי מעורער של מעדניות ארצנו והכוונה היא כמובן לאלי באשר. באשר התאהב בעולם הפרומז'רי בזמן שטייל בצרפת והחליט להדביק באהבתו את העם היושב בציון. הוא הקים את המעדנייה הראשונה שלו בשוק מחנה יהודה לפני כרבע מאה, במהלך השנים נפתחו עוד ועוד סניפים ברחבי הארץ וכיום מדובר כבר באימפריה של ממש.

לכבוד חג השבועות הקרוב, הרכיב באשר לא פחות מעשרה מארזים שונים, במחירים הנעים בין 1,000-190 שקלים. המארז הצנוע ביותר בחבורה נקרא פינוק של אושר ותמצאו בו שלושה סוגי גבינות במשקל כולל של 650 גרם, שוקולד צרפתי מתוצרת Comptoir su Cacao, צנצנת ממרח וקרקרים תוצרת באשר פרומז'רי.

המארז היוקרתי ביותר כולל בין השאר שבעה סוגי גבינות במשקל כולל של 1.4 ק"ג, חבילת פסטה כמהין, שמן זית יווני איכותי (750 מ"ל), צנצנת ארטישוק א-לה רומנה, שמן כמהין (250 מ"ל) והרשימה עוד ארוכה וטעימה עד מאוד.  

באשר פרומז'רי, רחבי הארץ