האם כדאי להזמין משלוחים בתקופת הקורונה?

האם כדאי להזמין אוכל הביתה בימים שבהם ההקפדה על כללי ההיגיינה כה חיונית? באילו צעדים כדאי לנקוט בעת קבלת המשלוח? ועוד כמה טיפים שחשוב להכיר וליישם

 מאת ד"ר עודד לאור

הקורונה היא אחת המגפות הגדולות שעוברות על העולם המודרני. מאחר שמדובר במחלה מדבקת מאוד, הציבור מתבקש לנהוג בהתאם לכללי היגיינה מחמירים, אותם לא תמיד קל לאמץ במהירות. לנוכח ההנחיות החדשות, רבים מאתנו נאלצים לשהות בבידוד ביתי ולהימנע מבילוי במסעדות ובקניונים.

בימים כאלו בהם הסופרים הפכו להיות מוקדי הידבקות פוטנציאליים, האופציה להזמין מזון מוכן נראית רלוונטית מתמיד. אך האם פעולה זו אכן בטוחה יותר?

להלן התשובות לשאלות הבוערות בנושא: 

האם ווירוס הקורונה יכול לעבור באמצעות מזון?

באופן עקרוני כן, אבל התשובה לכך מורכבת:

ראשית - הווירוס יכול לעבור רק בהנחה שמי שמכין את המזון או מי שטיפל בו אכן חולה במחלה.

שנית - הסיכון להידבק גובר ככל שכמות הווירוסים גדולה יותר (למשל, עיטוש ישיר על מזון לרוב גורם להעברת כמות גדולה של נגיפים). מעבר לכך, ישנה משמעות גם למשך הזמן שהווירוס נמצא על גבי המשטח – ככל שהוא שוהה זמן רב יותר על גבי המזון הרלוונטי או על כל דבר שבא עמו במגע, כך פוחת. מכיוון שאין כל דרך לברר את הנתונים הללו, מומלץ לנקוט במשנה זהירות בתקופה זו.

פסטה ברוטב בולונז: קשה להגיד לה לא במיוחד שהיא מגיעה עד הבית 

 

מהם כללי הבטיחות שעליהם כדאי להקפיד בעת קבלת משלוח מזון מוכן?

חשוב לוודא שהמשלוח מגיע באריזה סגורה, ולחטא אותה באמצעות אלכוהול 70 אחוז, או באמצעות מגבוני חיטוי ייעודיים. לאחר מכן, כדאי להפטר מהאריזה ולשטוף היטב ידיים ורק אז לאכול. על מנת להימנע מסיכונים מיותרים נוספים, אפשר להרתיח את המזון או לחממו בתנור הביתי.

איזה סוג של מזון כדאי להזמין?

מאחר שווירוס הקורונה לא שורד בטמפרטורות גבוהות, מומלץ לבחור במנות שעברו בישול או אפייה כמו: פיצות, קישים או פסטות ברוטב.

חשוב לזכור, כי הסיכון להדבקות בנגיף הקורונה תמיד קיים – גם כשקונים מוצרים בסופר וגם כשמזמינים משלוח של אוכל מוכן. המטרה היא לצמצם את הסיכון להדבקות למינימום האפשרי, ולכן כדאי להקפיד על כללי הזהירות שצוינו.

פיצה! גם מנחמת ומעכשיו גם בטוחה לאכילה

 

האם הסברה כי שתיית מים יכולה לסייע בצמצום הסיכוי להדבק אכן נכונה?

ככל הידוע לי, התשובה היא כן. אם חלילה נגיף הקורונה הגיע לאזור חלל הפה, הוא עלול להגיע לדרכי הנשימה העליונות ומשם לעבור לכיוון הריאות בהמשך. המים למעשה מסייעים "להניע" את הווירוס לכיוון מערכת העיכול, ומפחיתים את הסיכוי שיישאר בדרכי הנשימה. לפיכך מומלץ להקפיד על שתיית מים בסמוך לארוחה ובכל חצי שעה במשך היום.

אוכל מוכן

אם החלטתם לרכוש מוצרים בסופר ולהכין בעצמכם את הארוחה, כדאי לוודא שאתם שומרים מרחק מצרכנים אחרים, ורצוי להשתמש בכפפות בעת הקנייה. כמו כן, כדאי לשטוף היטב מוצרים טריים, כמו ירקות ופירות בטרם ההכנה.

אם החלטתם להזמין משלוח של אוכל מוכן, כדאי לוודא שמדובר במזון שעבר בישול או אפייה, ולבקש מהשליח להניח את הארוחה מחוץ לדלת. זכרו כי שטיפת ידיים במים ובסבון חיונית בטרם האכילה.

 

ד"ר עודד לאור הוא וטרינר ויועץ מדעי ב"אפקטיב בטיחות מזון".

חברת "אפקטיב בטיחות מזון" נרתמת בימים קשים אלה, ללא עלות, לעזרת בעלי העסקים בתחום המזון במידע אודות בריאות הציבור והערכות נכונה.

 

סייעה בהכנת הכתבה: יערית הלפרין ובשיתוף אתר Zap Doctors