תפריט לארוחה מפסקת - מה אוכלים לפני צום תשעה באב?

איך צמים נכון? התפריט המומלץ לארוחה מפסקת לפני צום תשעה באב - מה כדאי לאכול וממה להימנע, וגם איך שוברים צום בצורה הנכונה?

סעודת מפסקת היא הסעודה האחרונה שאוכלים לפני יום תענית (צום) מלא ביהדות. שני ימי התענית שמתקיימים למשך יממה שלמה, משקיעת החמה ועד צאת הכוכבים למחרת הם תשעה באב ויום כיפור, אך מאחר ותשעה באב הוא יום אבל, נקבעו הלכות שונות לגבי הארוחה המפסקת שלפניו.

חז״ל קבעו מספר חוקים הקובעים מה אוכלים לפני הצום, ובפרט אילו מאכלים לתשעה באב מותר לאכול בסעודה המפסקת. על מנת להקל על הצמים ביום האבל, בנינו לכם תפריט לסעודה מפסקת עם טיפים לארוחה של לפני הצום.

מה זה צום תשעה באב?

תשעה באב הוא יום אבל שנמצא בשיא תקופת האבל הארוכה של ימי בין המצרים. בתשעה באב מתאבלים על חורבן בית המקדש ועל אסונות נוספים שאירעו לעם היהודי לאורך הדורות סביב ט׳ באב, וגרמו לעם ישראל לצאת לגלות.

צילום: שאטרסטוק

חז״ל קבעו כי אסור לאכול בשר (עוף ובקר) ולשתות יין בסעודה המפסקת בערב תשעה באב. כמו כן, אסור לאכול יותר מתבשיל אחד, והדעות חלוקות בעניין הגדרת התבשיל. בנוסף, יש להימנע מלאכול בקבוצה של שלושה אנשים ויותר, כדי לא להתחייב בזימון בברכת המזון.

יש הנוהגים לאכול אורז עם עדשים, מאחר ועדשים נחשבות למאכל אבלים. אחרים נוהגים לאכול ביצה קשה הנחשבת לתבשיל ואף שמים עליה אפר כמנהג אבלים.

מה מומלץ לאכול לפני צום?

  • מומלץ להקפיד על שתיית מים לאורך כל היום לפני תחילת הצום.
  • במהלך ארוחה מפסקת תשעה באב, מומלץ לאכול פחמימות מורכבות – לחם ופסטה מקמח מלא, אורז מלא, כוסמת, בורגול, קינואה וקטניות. גם לחם ופסטה מקמח לבן, אורז לבן, תפוח אדמה, בטטה, תירס, גזר ודלעת – נחשבים לפחמימה מורכבת, אך כזו שמעלה את הסוכר בדם בפחות מתינות.
  • מומלץ לאכול מעט ירקות, הסיבים התזונתיים בהם יעזרו לספיגת הארוחה
  • מומלץ לשלב שומן בריא כמו טחינה ושמן זית, שומן בריא מאט את קצב התרוקנות הקיבה וספיגת המזון לדם מה שתורם לתחושת שובע מתמשכת

בבא לי קובה בחולון מציעים מספר מנות טבעוניות המתאימות לאיסור של חז״ל על בשר, אך עונות על כל הצרכים: קובה סלק ממולא בפטריות או קוסקוס וירקות שמכילים ירק, פחמימה וחלבון. למשלוח: בא לי קובה, שדרות קוגל חיים 29, חולון. 053-4271230

בגואטה התל אביבית מציעים גם הם מנה טבעונית מעולה, פלטה מחשיא טבעונית שהיא בעצם ירקות ממולאים באורז עדשים ועשבי תיבול. למשלוח: גואטה, שדרות ירושלים 6, תל אביב. 053-9379269

בביגה יש מגוון מנות פסטה שיספקו לכם את הפחמימה הנחוצה, אך גם מנות דגים מעולות שיספקו את מנת החלבון שתשמור על רמת אנרגיה בגוף, למשל קציצות דגים מרוקאיות ברוטב פלפלים או ספגטי בולונז עם בשר מן הצומח וירקות שורש.

למשלוח: ביגה, ביל״ו 2, רחובות. 053-5983913

סעודה מפסקת תשעה באב - ממה יש להימנע?

  • יש להימנע מאכילה מוגזמת שתוביל לעייפות ואי נוחות
  • יש להימנע מעודף ירקות וממרק, מאחר והם יובילו לשובע מהיר יותר, ואינם מכילים אנרגיה שיכולה לשמש את הגוף בהמשך
  • יש להימנע מלאכול מזון מתוק ולשתות שתייה ממותקת שיקפיצו את הסוכר בדם ויובילו בהמשך לעייפות ורעב
  • יש להימנע משתיית משקאות המכילים קפאין כמו תה, קפה קולה
  • יש להימנע ממזונות עתירי מלח כמו שימורים, חמוצים, גבינות מלוחות, אבקות מרק, מאכלים מטוגנים – אלו רק מגבירים צמא ויובש

מה אוכלים אחרי הצום?

מתחילים בשתיית נוזלים על מנת להרוות את הגוף בנוזלים שלא קיבל ושאיבד במהלך הצום. ניתן להתחיל במרק ירקות, כוס תה עם דבש או מים חמים עם נענע. מים חמים עוזרים למערכת העיכול ויסייעו בהכנת הגוף לפעולת העיכול.  

עברו משתייה לאכילה של ממש בהדרגתיות, ניתן בהתחלה לאכול פרי או לשתות שייק פירות וירקות, אך רק לאחר כשעה קלה המשיכו לארוחה קלילה שתשלב ירקות טריים, ביצה, מוצרי חלב ומעט פחמימות, כמו פרוסת לחם.

תוכלו להזמין מיץ סחוט מבריא בר, המגישים מגוון של סחוטים, כולל מיץ גזר, תפוז, סלק, ירוקים, ג׳ינג׳ר ותפוח עץ וגם שייקים על בסיס מים במגוון שילובים, טרופיים, אנרגטיים, מועשרים בויטמינים, מותאמים לניקוי רעלים ועוד. מומלץ מאוד להיעזר בשייקים על מנת לקבל את הנוזלים שהגוף צריך לאחר הצום מבלי להעמיס עליו. למשלוח: בריא בר, סמילנסקי, 2 נתניה. 053-2418485

Chi chis בקריית טבעון יספקו לכם מגוון סלטים שמתאימים בול לשבירת צום, כאלו שלא יעמיסו עליכם אלא רק יזינו את הגוף בכל המרכיבים שהוא צריך כדי להתאושש, למשל סלט ניסואז שיספק לכם מנת דג, חלבון וירק, או סלט יווני עם גבינה חלבית. למשלוח:

chi chis, קריית טבעון. 053-7931941

רק כשעתיים לאחר הצום ניתן לאכול ארוחה כבדה עם מנת דג, (מאחר ובשר אסור גם בי׳ באב), פחמימות כמו אורז, תפוחי אדמה או פסטה וגם ירקות מבושלים.

בבוקריה תמצאו מספר מנות שיספקו לכם את הארוחה הכבדה של סיום הצום, כמו לזניה חצילים, מחבת ירקות אפויים, או פסטת פטוצ׳יני דייגים עם פרוסות סלמון. למשלוח: בוקריה, דרך יצחק רבין 17, פתח תקווה. 053-5263055

יש להימנע מלאכול ארוחה אחת כבדה מיד בסיום הצום, מה שעלול להכביד על מערכת העיכול ולגרום לכאבי בטן, נפיחות, כבדות ועייפות.