שליחות קטלנית

נתונים מצמררים מוכיחים כי הכביש הוא אויבו הגדול של השליחים.

מה עושות רשתות הפאסט פוד המעסיקות שליחים על-מנת לעורר תחושת אחריות בכבישים; כיצד נוהגות חברות השליחויות במקרה של תאונה; ובעיקר - איך לצמצם את ההתנהגות הרשלנית של השליחים על הכביש

ב-7.9% מכלל התאונות בשנת 2003 וב-6.3% מהתאונות הקטלניות, היו מעורבים אופנועים. אופנוע - מכונת הריגה פוטנציאלית, אם הוא מגיע לידיים של האדם הלא מתאים - הוא עדיין כלי התחבורה המשמש את כל חברות המזון המהיר העושות שליחויות.

הוא מהיר, הוא זריז, הוא יכול לפלס דרכו בפקקי תנועה, ולהבטיח שברוב המקרים הפיצה תגיע ללקוח בזמן, וכשהיא עדיין חמה. אבל הוא גם מסוכן, חושף את נהגו לפגיעות גוף מ-4 כיוונים, קל להחלקה, מועד לביצוע עבירות "קלות", והכי חשוב - מותר לנסיעה לנוער מגיל כל כך צעיר.

השליחים בחברות המזון המהיר ובחברות השליחויות בכלל, הם רובם ככולם צעירים בגילאי 16-24. העבודה פשוטה: להביא את האוכל או המשלוח ללקוח בזמן מוגבל. הדרך להשגת המטרה תלויה כולה בדרך מחשבתו, באחריותו, בשיקול דעתו של השליח.

מראיונות שערכתי עם כמה שליחים ומנהלים בחברות, עולה כי מטרת העל של השליח, אשר הוא בדרך כלל תלמיד, חייל משוחרר או סטודנט - היא השגת טיפ (תשר) הגבוה ביותר. ולהשגת המטרה הם מוכנים לעבור על שלל עבירות תנועה, בביטחון עצום ש... "לי זה לא יקרה".

ר. שליח לשעבר באחת מרשתות הפיצה הגדולות, עבר תאונת דרכים עם הקטנוע עליו ערך משלוח. בראיון אישי וכואב הוא מספר, כי נהג לחשוב שהוא עושה מה שכולם עושים, "ידעתי שכולם מעגלים פינות. בחורף - כמו בקיץ הייתי מחוייב להגיע בזמן לבית הלקוח, לכן כשהכביש רטוב וחלק, והאופנוע עליו אני נוסע הוא אופנוע שאני לא מכיר כאילו היה שלי, עשיתי טעות של טירון. הייתי רק בן 17 והזמן דחק בי, לכן נסעתי ברחוב הראשי של העיר במהירות מעט גבוהה מן המותר, כשהרכב לפניי עצר בפתאומיות, הספקתי אומנם להזיז את ההגה שמאלה, אך האופנוע הגיב למהירות הנסיעה שלי והחליק על הכביש, כשהוא זורק אותי ממנו.

הדבר הבא שאני זוכר הוא את שתי הרגליים שלי בגבס. וכל זה בדיוק לפני אליפות נבחרות בתי הספר בכדורגל, לה חיכיתי כל כך, ובה לא יכולתי להשתתף עוד".

החלטתי לבדוק - מה עושה ההנהלה בחברות המזון המהיר, על-מנת להבטיח כמה שאפשר כי השליחים ינהגו כחוק ובזהירות.

מהבדיקה עולה, כי החברות טוענות לעשייה. הן טוענות כי הפיקוח על השליחים הוא כמעט מקסימלי, וכי הוא נמצא בראש סדר העדיפוית בכל עת - אבל, העובדות בשטח אינן תואמות. מספר התאונות שבכל זאת קורה על הכבישים על-ידי שליחים הוא גבוה.

מנהל סניף בפיצרייה תל אביבית, אשר ביקש להישאר בעילום שם, מסר נתונים לא קלים. "בממוצע פעם בשבועיים אנחנו מתמודדים עם אירוע על הכביש. לרוב מדובר בתאונות 'קלות' הנובעות מאי שמירת מרחק או לחילופין היתקלות עם שומר וקבלת קנס - מקרים כאלו מטופלים באזהרה ברוב המקרים, ולבסוף גם בפיטורים, אבל לפחות פעם בחודש-חודשיים יש לי אירוע בו השליח שלי נפגע. אני מחזיק 20 שליחים, והתחלופה בקרבם גבוהה, בעיקר בגלל שהם לא נשמעים להוראות, נוסעים מעל המהירות המותרת ולא מתחשבים כלל וכלל בנהגים האחרים על הכביש".

תשפטו בעצמכם, הם טוענים שהם עושים כל כך הרבה, כמה באמת משפיע:

פיצה מטר
ברנרדו בלחוביץ', בעליה של רשת פיצה מטר, תיאר את תהליכי קבלת השליחים לעבודה בסניפי הרשת באומרו, כי המדד העיקרי שהרשת שמה עליו דגש הוא הפן האנושי של המועמדים לעבודה בתפקיד שליחים.

כתנאי ראשון מתקבלים לעבודה רק אנשים שסיימו שירות צבאי. המועמדים עוברים ראיון ובנוסף, ממלאים טופס קבלה, על-מנת לתת לחברה מידע נוסף מעבר לסינון הראשוני של הראיון, בנוגע לציפיות והתרשמות מהרמה האנושית של המועמד.

בעבודה הסדירה, ועל-מנת לפקח על מצבם של השליחים בכבישים, מנהלים האחראים בסניפים טופס מעקב אותו ממלאים לפני ואחרי כל משמרת, לגבי כל אופנוע ואופנוע המשמשים לשליחות - ובו נבדקת תקינות האופנוע והתחזוקה שלו.

"כששליח יודע שבודקים לו את האופנוע פעמיים במשמרת, אז ההתייחסות שלו בהתאם וכך גם ההתנהגות על הכביש", אמר בלחוביץ'.

"איננו מחפשים את המהירות אצל השליחים שלנו אלא את הרמה האנושית", הוסיף בלחוביץ' ואמר עוד כי בשונה מרשתות אחרות, רשת פיצה מטר אינה מתחייבת ללקוח לזמן הנמוך מחצי שעה עד ארבעים דקות, ואף אינה מתחייבת לפיצוי אם השליח הגיע מאוחר יותר מזמן זה - כך השליחים אינם נדחפים לנסוע במהירות בכבישים.

דומינוס פיצה
דומינו'ס פיצה מסרה, כי הנהלת הרשת שמה דגש על גיוס שליחים אחראים ו"בוגרים" מכל הבחינות, כולל אחריות בכביש. "שליחי רשת דומינו'ס פיצה הינם נציגי החברה מול הלקוח, כאשר הם מביאים את ההזמנה אל בית הלקוח והם 'שגרירי' החברה ונציגיה על הכביש".

אסף גרינברג, מנכ"ל דומינו'ס פיצה ישראל, אמר כי הרשת שמה דגש עם קבלת השליחים לעבודה על התנהגות השליח. "ברור כי נושא האכיפה של התנהגות עובדים מחוץ לסניף הינו מורכב בכביש ובכלל. המפתח נמצא בגיוס עובדים איכותיים ללא פשרות, וניהול עקבי וללא פשרות של צוות ההנהלה בסניפים", מסר.

תנאי הקבלה כשליח ברשת דומינו'ס פיצה ישראל כוללים מילוי בקשה להתקבל לעבודה, כולל פירוט קורות חיים; ראיון עבודה המתבצע על-ידי מנהל הסניף הרלוונטי; בהמשך נבדק רשיון נהיגה בתוקף והתאמה לנפח הכלי הרלוונטי (בדרך כלל מועסקים שליחים בעלי ניסיון של שנה לפחות בנהיגה ומעל גיל 21 ככל שניתן);

בשלב הבא מתבצעת חניכה על-ידי אחראי שליחים בסניף להכרת התפריט, אזור החלוקה, כלי הרכב ונוהלי עבודה במשך כ-10 שעות. במסגרת נוהלי העבודה מושם דגש על נהיגה על-פי חוק.

הרשת הדגישה, כי אם נודע לה על חריגה של אחד השליחים מנוהלי העבודה והנהיגה - מופסקת העסקתו. עוד נמסר, כי מתבצעות הדרכות עונתיות בעניין בטיחות בנהיגה, נהיגת חורף וקיץ וכו'.

פיצה האט
דומה כי בפיצה האט לוקחים את נושא הבטיחות צעד אחד קדימה יותר מיתר החברות, או לפחות מצאו דרכים מקוריות יותר לאכוף את נושא הבטיחות בדרכים. כמו הרשתות האחרות, גם בפיצה האט מעבירים הדרכות וימי עיון בנושא הבטיחות בדרכים, אך נוקטים גם צעדים קיצוניים יותר, כמו מעקב אחרי השליחים בעת המשלוח מרכב לא מסומן ועוד.

רון גלנטי, מנהל רשת החנויות של פיצה האט, אמר בראיון עימו, כי הרשת מחייבת את השליחים שלה לנסוע בכבישים במהירות מירבית של 40 קמ"ש. "המדובר במהירות שנמוכה ב-10 קמ"ש מהמהירות החוקית בכבישים העירוניים, כיוון שאנו מעוניינים לשמור על שלומם של השליחים", אמר גלנטי.

גלנטי הוסיף: "פעם בשנה, לפני החורף, נערך כנס מנהלים בו ניתן הסבר מפורט על רכיבה בטוחה ונהלים בכבישים רטובים וכן נושא הנהיגה בכבישים רטובים, במטרה להדריך את מנהלי הסניפים. מנהלי הסניפים מעבירים הדרכה זו לכל השליחים שבאחריותם, ומנהלי האזור אחראים לוודא כי כך אכן נעשה.

כמו כן, אחת לחודש נערכות הדרכות ברמת הסניף, על-ידי מנהל הסניף, במהלכן מועברים נושאים רבים לעובדים, ובהם גם נושא הבטיחות בדרכים.

בנוסף, מספר לי מנהל אזור המרכז של פיצה האט, גדי בנוליאל, כי מנהלי הסניף ומנהלי האזור מסתכלים על השליח כשהוא יוצא למשלוח. "אנו בוחנים איך הוא יוצא למשלוח, איך הוא בודק את האופנוע לפני עלייתו עליו... כמו כן, מנהלי האזור נוהגים להתחלף במכוניות שלהם [כדי למנוע זיהוי, ע.א.] ואז עוקבים אחרי השליח באופן אקראי, רואים איך הוא נוהג, אם הוא מבצע עבירות וכו'". בנוסף, החברה המעניקה לרשת שירותי "לקוח סמוי" גם מעניקה לרשת שירותי מעקב אחר השליחים והתנהגותם בכביש.

עוד מסר בנוליאל, כי שליח שניצפה עובר עבירת תנועה קלה לא מקבל משמרות שבוע שלם לאחר מכן; שליח שנרשמה לחובתו הערה, או שליח שעבר עבירת תנועה חמורה, מפוטר לצמיתות.

ברמה האישית, מתאר גלנטי: "מ-8 שנות הניסיון שלי בתחום, אני יכול להגיד שהגורם הכי קטלני בקרב שליחים הוא מרכיב הלחץ. פיצה האט מפיגה הלחץ מהשליחים בכך שהיא מתחייבת בפני הלקוחות לזמן הריאלי בו הפיצה תגיע אליהם ולא, כמו שעושות המתחרות, מתחייבות ל-30 דקות, לא משנה מהי המציאות בסניף... אנחנו לא רוצים ששליחים יעברו את המהירות המותרת... אני יודע שאצל המתחרים שלנו לפעמים מוציאים שליח עם 3 הזמנות בבת אחת ואת כולן הוא צריך להספיק ב-30 דקות - זה הרי לא ייתכן".

עוד נמסר, כי השליחים, רובם, אך לא כולם, הם אחרי צבא, מחוייבים לבצע בכניסה למשמרת "צ'ק ליסט" לאופנוע, שם הוא מחוייב לבדוק את כל האלמנטים באופנוע הקשורים לבטיחות. הצ'ק ליסט נבדק על-ידי מנהלי סניף ומנהלי אזור. "אם יש ספק קל לגבי בטיחות של אופנוע אנו משביתים אותו עד לבירור מצבו", מסר גלנטי.

בורגר ראנץ'
רשת בורגראנץ', בשונה מרשתות אחרות, נותנת אוטונומיה מלאה לאחראי הסניף בכל זמן נתון להגדיר את זמן הגעת השליח עם ההזמנה בפני הלקוח, בין 30 עד 60 דקות. זאת על-מנת לא להאיץ בשליח הנוסע בדרכים ובהתאם לכמות המשלוחים בזמן נתון.

עוד נמסר, כי עם קבלתו לעבודה, הסניף<